In een opmerkelijke beleidswijziging heeft de Vlaamse regering besloten de frequentie van de autokeuring voor personenauto’s aan te passen. Vanaf nu hoeven eigenaars van personenauto’s ouder dan vier jaar hun voertuig slechts om de twee jaar te laten keuren, in plaats van de jaarlijkse keuring die tot dusver de norm was. Deze wijziging is een significante verschuiving in het beleid omtrent voertuigonderhoud en -veiligheid, en belooft een aanzienlijke impact te hebben op miljoenen autobezitters in het land.
Deze beslissing, die deel uitmaakt van een bredere strategie om de administratieve lasten voor burgers te verminderen en de efficiëntie van keuringsprocessen te verhogen, is met gemengde reacties ontvangen. Voorstanders benadrukken de voordelen, zoals minder tijdverlies en lagere kosten voor autobezitters, en een potentieel positieve impact op het milieu door de vermindering van de totale hoeveelheid afgelegde kilometers voor keuringen.
Critici daarentegen wijzen op mogelijke veiligheidsrisico’s, vooral met betrekking tot de staat en het onderhoud van oudere voertuigen die nu minder frequent worden gecontroleerd. Zij vrezen dat dit kan leiden tot een toename van het aantal voertuigen op de weg die niet aan de veiligheidsnormen voldoen.
Ondanks deze zorgen, benadrukt de Vlaamse regering dat de veiligheid van het wegverkeer een topprioriteit blijft. Er zijn aanvullende maatregelen aangekondigd om de veiligheid te waarborgen, waaronder strengere controles op voertuigen die als risicovol worden beschouwd en een verhoogde focus op digitale monitoring en zelfdiagnose door voertuigeigenaars.
Deze beleidswijziging is een duidelijk teken van het vertrouwen van de overheid in de vooruitgang op het gebied van voertuigtechnologie en onderhoud. Het weerspiegelt ook een aanpassing aan de veranderende behoeften en verwachtingen van de samenleving met betrekking tot mobiliteit en duurzaamheid.
Als gevolg van deze wijziging zullen bijna alle personenauto’s in België, die ouder zijn dan vier jaar, nu om de twee jaar naar de keuring moeten. Dit markeert een nieuw tijdperk in het beheer van voertuigkeuringen, waarbij de balans tussen veiligheid, efficiëntie en gebruikersgemak centraal staat.
De tijd zal leren hoe deze beleidswijziging de veiligheid op de wegen en de algemene tevredenheid van autobezitters in België zal beïnvloeden. Eén ding is echter zeker: deze stap is een duidelijke indicatie van een overheid die bereid is om traditionele processen te herzien in het licht van technologische vooruitgang en maatschappelijke veranderingen.